Få fokuset på topp!

Heisann! Mandag er en av de korteste dagene vi har på skolen, men jeg sliter likevel med holde fokuset gjennom hele dagen. Det er fort man blir trøtt når man må sitte å høre på læreren snakke mens man egentlig bare vil legge seg ned og sove. Jeg bestemte meg derfor å gjøre litt research for mat å spise og andre tips for å holde fokuset og energien på topp. Jeg vet jeg ikke er den eneste med dette problemet, så hvorfor ikke dele det med dere?

Salat
Hvilken som helst type salat du foretrekker fungerer her. På nettet stod det ''leafy greens'' - vet ikke helt hvordan jeg skal oversette det, men det blir jo spinat, ruccola, isbergsalat og ja, du forstår sikkert. Derfor er salat perfekt å ha som lunsj på skolen for å forberede seg til timene du skal ha videre.

Fullkorn
Dette er en perfekt frokost! I min faste frokost har jeg alltid en skål havregryn. 100% fullkorn står det på den. Selv om fullkorn kan virke kjedelig, er det mange ulike varianter det kan konsumeres i! Havregryn er egentlig en ganske kjedelig og tørr frokost, og er derfor det bare er en del av frokosten min, men det gir meg massevis av energi i de første timene på skolen. Frokost i seg selv er det som er aller viktigst. Det er en grunn til at det blir kalt dagens viktigste måltid, og det er vist at studenter som spiser frokost presiserer bedre enn studenter som ikke spiser frokost.



Tyggis
Da jeg gikk på grunnskolen fikk vi ikke lov til å tygge tyggis på skolen (?), men hvis skolen din tillater det ville jeg anbefalt deg å gjøre det. Det har vist seg at å tygge tyggis i stressende situasjoner vil gjøre deg mer våken og oppmerksom. I tillegg har tyggegummi en annen effekt også: hvis du tygger tyggis mens du øver til en prøve, og deretter tygger den samme smaken under prøven - vil du huske stoffet mye bedre.

Husk vann
Mat som blåbær, nøtter, mørk sjokolade, grønn te og avokado har også vist seg å forbedre fokuset og konsentrasjonen. I tillegg er det også superviktig å huske vann! På skolen min er det en vanndispenser i nærheten som gjør det lett å hele tiden fylle på med nytt og forfriskende kaldt vann.

Forstyrrefri-sone
Pass på at du ikke blir forstyrret av annet rundt deg når du prøver å følge med. Legg bort mobil og lukk PC hvis du ikke trenger den. Hvis du må være på den, så lukk sosiale medier og annet som kan ta fokuset ditt vekk fra skole. En liten luftepause kan også være svært lurt. Gå en liten tur, gå på do, fyll vann - bare beveg deg, og du vil raskt føle at du får mer energi.

Forbedre minnet
Nå går jeg litt av temaet, men jeg husker å ha lest en artikkel en gang om hvordan valnøtter forbedret minnet. Så disse nøttene er jo supre å spise mens du øver til en prøve eller framføring!

Selvfølgelig er kaffe helt supert hvis du vil ha energi og fokusere mer, men det er ikke alle som liker kaffe, på noen fungerer ikke kaffe og kaffe har også negative effekter. Så dette var noen tips hvis du ikke foretrekker kaffe. Håper de var hjelpsomme og jeg gleder meg selv til å prøve de ut!



Line Evjestad

09.11.2015 klokka 19:51

ååh, elske bloggen din <3

Anita Fossberg

09.11.2015 klokka 20:44

Så fine tips! :) jeg er altfor dårlig på å drikke nok vann!

snippen

09.11.2015 klokka 21:03

Takk for tips! Skal definitivt prøve dem ut :D Ha en bra kveld! Hadde forresten satt uendelig masse pris på om du tok en tur innom bloggen min og følgte den :)

Lilia

09.11.2015 klokka 21:16

Line Evjestad: Åå, tusen takk! :)

Lilia

09.11.2015 klokka 21:17

Anita Fossberg: Var det jeg også før, men nå føler jeg at jeg drikker det nesten hele tiden, haha!

Lilia

09.11.2015 klokka 21:17

snippen: Så bra, skal ta en tur innom :) Ha en fin kveld du og!

Skriv en ny kommentar

Bloggdesignet er fra Blogg.Wiki
hits