F fokuset p topp!

Heisann! Mandag er en av de korteste dagene vi har p skolen, men jeg sliter likevel med holde fokuset gjennom hele dagen. Det er fort man blir trtt nr man m sitte hre p lreren snakke mens man egentlig bare vil legge seg ned og sove. Jeg bestemte meg derfor gjre litt research for mat spise og andre tips for holde fokuset og energien p topp. Jeg vet jeg ikke er den eneste med dette problemet, s hvorfor ikke dele det med dere?

Salat
Hvilken som helst type salat du foretrekker fungerer her. P nettet stod det ''leafy greens'' - vet ikke helt hvordan jeg skal oversette det, men det blir jo spinat, ruccola, isbergsalat og ja, du forstr sikkert. Derfor er salat perfekt ha som lunsj p skolen for forberede seg til timene du skal ha videre.

Fullkorn
Dette er en perfekt frokost! I min faste frokost har jeg alltid en skl havregryn. 100% fullkorn str det p den. Selv om fullkorn kan virke kjedelig, er det mange ulike varianter det kan konsumeres i! Havregryn er egentlig en ganske kjedelig og trr frokost, og er derfor det bare er en del av frokosten min, men det gir meg massevis av energi i de frste timene p skolen. Frokost i seg selv er det som er aller viktigst. Det er en grunn til at det blir kalt dagens viktigste mltid, og det er vist at studenter som spiser frokost presiserer bedre enn studenter som ikke spiser frokost.



Tyggis
Da jeg gikk p grunnskolen fikk vi ikke lov til tygge tyggis p skolen (?), men hvis skolen din tillater det ville jeg anbefalt deg gjre det. Det har vist seg at tygge tyggis i stressende situasjoner vil gjre deg mer vken og oppmerksom. I tillegg har tyggegummi en annen effekt ogs: hvis du tygger tyggis mens du ver til en prve, og deretter tygger den samme smaken under prven - vil du huske stoffet mye bedre.

Husk vann
Mat som blbr, ntter, mrk sjokolade, grnn te og avokado har ogs vist seg forbedre fokuset og konsentrasjonen. I tillegg er det ogs superviktig huske vann! P skolen min er det en vanndispenser i nrheten som gjr det lett hele tiden fylle p med nytt og forfriskende kaldt vann.

Forstyrrefri-sone
Pass p at du ikke blir forstyrret av annet rundt deg nr du prver flge med. Legg bort mobil og lukk PC hvis du ikke trenger den. Hvis du m vre p den, s lukk sosiale medier og annet som kan ta fokuset ditt vekk fra skole. En liten luftepause kan ogs vre svrt lurt. G en liten tur, g p do, fyll vann - bare beveg deg, og du vil raskt fle at du fr mer energi.

Forbedre minnet
N gr jeg litt av temaet, men jeg husker ha lest en artikkel en gang om hvordan valntter forbedret minnet. S disse nttene er jo supre spise mens du ver til en prve eller framfring!

Selvflgelig er kaffe helt supert hvis du vil ha energi og fokusere mer, men det er ikke alle som liker kaffe, p noen fungerer ikke kaffe og kaffe har ogs negative effekter. S dette var noen tips hvis du ikke foretrekker kaffe. Hper de var hjelpsomme og jeg gleder meg selv til prve de ut!



Line Evjestad

09.11.2015 klokka 19:51

h, elske bloggen din <3

Anita Fossberg

09.11.2015 klokka 20:44

S fine tips! :) jeg er altfor drlig p drikke nok vann!

snippen

09.11.2015 klokka 21:03

Takk for tips! Skal definitivt prve dem ut :D Ha en bra kveld! Hadde forresten satt uendelig masse pris p om du tok en tur innom bloggen min og flgte den :)

Lilia

09.11.2015 klokka 21:16

Line Evjestad: , tusen takk! :)

Lilia

09.11.2015 klokka 21:17

Anita Fossberg: Var det jeg ogs fr, men n fler jeg at jeg drikker det nesten hele tiden, haha!

Lilia

09.11.2015 klokka 21:17

snippen: S bra, skal ta en tur innom :) Ha en fin kveld du og!

Skriv en ny kommentar

Bloggdesignet er fra Blogg.Wiki
hits